e ラーニングを利用した医療関連感染の予防と制御に関する医学生の理解と知識の強化★
Use of e-learning to enhance medical students’ understanding and knowledge of healthcare-associated infection prevention and control
E. O’Neill*, N.T. Stevens, E. Clarke, P. Cox, B. O’Malley, H. Humphreys
*Royal College of Surgeons in Ireland, Ireland
Journal of Hospital Infection (2011) 79, 368-370
医学生を対象としたオンラインの感染予防・制御プログラムの開発と評価を行った。517 名の学生の 2 つのモジュール修了後の知識スコアには統計学的に有意な改善が認められた(P < 0.0001)。評価終了後の学生の大半は、この学習経験に対して肯定的であった。
監訳者コメント:
約 45 分間のセッションを 2 つ、細菌学の授業時間の中で自己学習させることにより、医学生の感染防止に関する知識が増大したというもの。知識の評価の具体的な項目は示されていないが、スコア化されており、セッション 1 が 84 点から 90 点、セッション 2 が 78 点から 85 点に上昇している。学生の評価もよく、教員にもあまり負担にならないこのe ラーニングシステムは、本邦でも取り入れていくべき手法の 1 つであると考えられる。
同カテゴリの記事
Detection of colonization by carbapenem-resistant organisms by real-time polymerase chain reaction from rectal swabs in patients with chronic renal disease
Reduction of nosocomial bloodstream infections and nosocomial vancomycin-resistant Enterococcus faecium on an intensive care unit after introduction of antiseptic octenidine-based bathing
Community-associated Pantone–Valentine leukocidin-negative meticillin-resistant Staphylococcus aureus clone (ST72-MRSA-IV) causing healthcare-associated pneumonia and surgical site infection in Korea
Pneumocystis exhalation by infants developing Pneumocystis primary infection: putative infectious sources in hospitals and the community L. Pougnet*, C.V. Hoffmann, R. Pougnet, F. Le Ny, L. Gaitan, P. Cros, M. Artus, S. Le Gal, G. Nevez *Université de Bretagne Occidentale, France Journal of Hospital Infection (2021) 113, 10-13
Cross-sectional survey of meticillin-resistant Staphylococcus aureus home-based decolonization practices in Scotland
