e ラーニングを利用した医療関連感染の予防と制御に関する医学生の理解と知識の強化★

2011.12.31

Use of e-learning to enhance medical students’ understanding and knowledge of healthcare-associated infection prevention and control


E. O’Neill*, N.T. Stevens, E. Clarke, P. Cox, B. O’Malley, H. Humphreys
*Royal College of Surgeons in Ireland, Ireland
Journal of Hospital Infection (2011) 79, 368-370
医学生を対象としたオンラインの感染予防・制御プログラムの開発と評価を行った。517 名の学生の 2 つのモジュール修了後の知識スコアには統計学的に有意な改善が認められた(P < 0.0001)。評価終了後の学生の大半は、この学習経験に対して肯定的であった。

サマリー原文(英語)はこちら

監訳者コメント

約 45 分間のセッションを 2 つ、細菌学の授業時間の中で自己学習させることにより、医学生の感染防止に関する知識が増大したというもの。知識の評価の具体的な項目は示されていないが、スコア化されており、セッション 1 が 84 点から 90 点、セッション 2 が 78 点から 85 点に上昇している。学生の評価もよく、教員にもあまり負担にならないこのe ラーニングシステムは、本邦でも取り入れていくべき手法の 1 つであると考えられる。

同カテゴリの記事

2019.09.29

Association of malnutrition with periprosthetic joint and surgical site infections after total joint arthroplasty: a systematic review and meta-analysis

2017.04.30

Evaluation of hand hygiene compliance and associated factors with a radio-frequency-identification-based real-time continuous automated monitoring system

2021.02.28

Seroprevalence of SARS-CoV-2 antibodies and associated factors in healthcare workers: a systematic review and meta-analysis

P. Galanis*, I. Vraka, D. Fragkou, A. Bilali, D. Kaitelidou
*National and Kapodistrian University of Athens, Greece

Journal of Hospital Infection (2021) 108, 120-134

2014.01.30

Investigation of healthcare-acquired infections associated with Pseudomonas aeruginosa biofilms in taps in neonatal units in Northern Ireland