e ラーニングを利用した医療関連感染の予防と制御に関する医学生の理解と知識の強化★
Use of e-learning to enhance medical students’ understanding and knowledge of healthcare-associated infection prevention and control
E. O’Neill*, N.T. Stevens, E. Clarke, P. Cox, B. O’Malley, H. Humphreys
*Royal College of Surgeons in Ireland, Ireland
Journal of Hospital Infection (2011) 79, 368-370
医学生を対象としたオンラインの感染予防・制御プログラムの開発と評価を行った。517 名の学生の 2 つのモジュール修了後の知識スコアには統計学的に有意な改善が認められた(P < 0.0001)。評価終了後の学生の大半は、この学習経験に対して肯定的であった。
監訳者コメント:
約 45 分間のセッションを 2 つ、細菌学の授業時間の中で自己学習させることにより、医学生の感染防止に関する知識が増大したというもの。知識の評価の具体的な項目は示されていないが、スコア化されており、セッション 1 が 84 点から 90 点、セッション 2 が 78 点から 85 点に上昇している。学生の評価もよく、教員にもあまり負担にならないこのe ラーニングシステムは、本邦でも取り入れていくべき手法の 1 つであると考えられる。
同カテゴリの記事
Smart-detection approach for protein residues to evaluate the cleaning efficacy of reusable medical devices T. Ouirungroj*, S. Apichai, T. Pattananandecha, K. Grudpan, C. Saenjum *Chiang Mai University, Thailand Journal of Hospital Infection (2024) 145, 44-51
Reducing the potential for phlebotomy tourniquets to act as a reservoir for meticillin-resistant Staphylococcus aureus
Highly effective prophylaxis with ertapenem for transrectal ultrasound-guided prostate biopsy: effects on overall antibiotic use and inpatient hospital exposure
M.G. Bloomfield*, A.D. Wilson, R.C. Studd, T.K. Blackmore
*Wellington Regional Hospital, New Zealand
Journal of Hospital Infection (2020) 106, 483-489
Tobacco use as a screener for Clostridium difficile infection outcomes
Influence of surgical team activity on airborne bacterial distribution in the operating room with a mixing ventilation system: a case study at St. Olavs Hospital M.K. Annaqeeb*, Y. Zhang, J.W. Dziedzic, K. Xue, C. Pedersen, L.I. Stenstad, V. Novakovic, G. Cao *Norwegian University of Science and Technology, Norway Journal of Hospital Infection (2021) 116, 91-98
